Först och främst kan man dela upp
uppsatsen i tre lite större huvuddelar, inledning, faktadel och analysdel. Nedan
presenteras dessa delar var för sig och tips runt vad man i var och en av dessa
delar bör undersöka när man opponerar på en uppsats:
Inledningen finns först i
uppsatsen. Här skall arbetet och dess ramar presenteras. Vad är det som skall undersökas och hur ska
det gå till?
Här finns uppsatsens syfte, frågeställningar, metod och källkritik. Här skall författaren förklara vilken metod som använts och hur han eller hon förhållit sig till de källor som ligger till grund för uppsatsen. Uppsatsen skall även presenteras och motiveras.
Här finns uppsatsens syfte, frågeställningar, metod och källkritik. Här skall författaren förklara vilken metod som använts och hur han eller hon förhållit sig till de källor som ligger till grund för uppsatsen. Uppsatsen skall även presenteras och motiveras.
I denna del av uppsatsen bör man
kontrollera:
- Syfte:
Finns det ett övergripande syfte med uppsatsen? Vad är det författaren
vill undersöka och varför? Varför är detta ett ämne som är viktigt att
studera? Att enbart motivera uppsatsen på grund av personliga preferenser
exempelvis eget intresse o.s.v. är inte tillräckligt. Är ämnet uppe för
debatt eller aktuellt inom forskningen? På det viset bör man istället
motivera uppsatsen. Motiveringen av uppsatsen kan även om så anses
lämpligare av författaren, även skrivas i samband med en inledande text
till uppsatsen. (En ingress eller inledning)
- Frågeställningarna:
Dessa skall förtydliga uppsatsens syfte. Är frågeställningarna
tillräckligt begränsade för att man inom ramen för uppgiften kan besvara
frågeställningarna på ett utförligt sätt? Går det att göra dessa mer
analytiska och på så sätt få ut mer av diskussioner och slutsatser? Kan
man på andra sätt förbättra dessa? Göra de mer begränsade men samtidigt
att de öppnar för diskussion? Hur?
- Metod:
Vad har författaren arbetat med för metod? Man kan antingen arbeta med en
kvalitativ metod, det vill säga man samlar in redan tillgängligt material
och sammanställer dessa till ett resultat utifrån det syfte och de
frågeställningar man arbetat med. Man kan även få fram kvalitativt
material genom att göra djupintervjuer. Motsatsen kallas en kvantitativ
metod. Då samlar man själv information som exempelvis kan bestå av en
mängd sammanställd information, exempelvis i form av intervjuer,
statistik, enkäter eller liknande.
Vad man skall fråga sig här är alltså: Hur har författaren kommit fram till sitt resultat? Är denna metod tillräckligt bra för att man skall kunna försäkra sig om att författaren besvarar frågorna vetenskapligt? Finns det andra och bättre metoder man kan använda sig av? Är detta den mest relevanta metoden att arbeta utifrån? Dessa frågor bör man ställa sig när man opponerar runt uppsatsens metod.
- Källkritik: Har författaren ett källkritiskt förhållningssätt till sina källor, alltså finns det någon form av källkritiska resonemang runt författarens källor? Går det att säga något om de källor författaren använder? Finns det källproblematik? Är de objektiva och opartiska? Finns det annan källproblematik?
Uppsatsens faktadel. Denna del
kallas även ibland uppsatsens resultat eller resultatdel. Här skall författaren
sammanställa de fakta han eller hon fått fram och presentera dessa för läsaren.
Det kan röra sig om enkäter, intervjuer eller sammanställt statistiskt material
eller helt enkelt att man studerat tidigare forskning och litteratur. All information i denna del skall självklart
vara skriven och formulerad med egna ord, undantaget vid direktcitat. Alla
citat skall ha en källhänvisning, likaså all icke vedertagen fakta (d.v.s.
sådan information som man inte kan anse alla har vetskap om) Det är ett vagt
begrepp, men huvudregel kan sägas vara att man frekvent i denna del (åtminstone
en gång i varje stycke eller när ny fakta presenteras) visar var informationen
och fakta hämtats från. Källhänvisningarna skriver man enklast med hjälp av
löpande fotnoter.
I denna del av uppsatsen bör man
kontrollera:
- Besvarar de fakta eller material som det hänvisas till uppsatsens frågeställningar? Är informationen avgränsad? Finns det information som hade kunnat utelämnas?
- Är det enbart fakta som tas upp? Inga egna åsikter eller slutsatser får förekomma.
3) I analysdelen
skall man sedan dra slutsatser givet de fakta som tagits upp i faktadelen. Här bör
ingen ny faktainformation tillkomma utan meningen är att man, utifrån fakta som
tidigare tagits upp, skall resonera och dra slutsatser
I denna del av uppsatsen bör man
kontrollera:
- Besvaras frågeställningarna ur ett analytiskt perspektiv?
- Är slutsatserna relevanta? Har resonemangen uppbackning i fakta som tas upp i fakta/resultatdelen?
- Tillkommer det ny fakta i analysen som inte tagits upp i fakta/resultatdelen?
Sist i uppsatsen skall det även
finnas en källförteckning och den skall ta upp alla källor vilka bidragit med
information till faktadelen. Det är viktigt att kontrollera att alla källor i
källförteckningen verkligen använts i arbetet samt att inga källor saknas i
källförteckningen. Likaså skall källförteckningen ge sådan information så
läsaren med lätthet kan finna den källa vilken författaren arbetat med.