Introduktion
till samhällskunskap
Vad är samhällskunskap?
Samhällskunskap är ett tvärvetenskapligt ämne. Det innebär att samhällskunskap innehåller en rad andra ämnen som t.ex.
Samhällskunskap är ett tvärvetenskapligt ämne. Det innebär att samhällskunskap innehåller en rad andra ämnen som t.ex.
- Historia
- Politik
- Ekonomi
- Kulturgeografi
- Juridik
- Sociologi
Enkelt
uttryckt kan man säga att samhällskunskap handlar om att förstå den värld som
vi lever i. För att kunna skapa sig en bild av vår värld är det viktigt att
även förstå vad som har orsakat och förändrat vårt samhälle, men även ett
framtidsperspektiv är viktigt. Samhällskunskap är alltså läran om hur samhället
fungerar och varför. Ämnet handlar dock inte bara om att skapa en förståelse
för hur samhället fungerar. Minst lika viktigt är det att ge eleverna
möjligheter och verktyg för att kunna delta aktivt i samhällslivet.
Samhällskunskap har därför ett väldigt tydligt syfte: att skapa förutsättningar
för att kunna förstå och påverka sin egen samtid (och framtid). En förståelse
för andra människors tankar och idéer, om rättigheter och skyldigheter, samt
möjligheter att påverka samhället utgör viktiga delar av samhällskunskapsämnet.
Det är också det som ligger till grund för och främjar ett demokratiskt
samhälle.
![]() |
Det handlar om att förstå världen. |
Vad är en samhällsfråga?
Ibland
används begreppet samhällsfråga (eller samhällsproblem) när något skall
diskuteras och förstås. En samhällsfråga kan vara i princip vad som helst som
påverkar samhälle och individ. Nedan ges några exempel:
·
Brottslighet
·
Fattigdom
·
Jämställdhet
·
Jämlikhet
·
Krig
·
Ekonomi
·
Politik
Varje
fråga, eller ämne, kan sedan delas in ytterligare för att på så sätt göra det
enklare att förklara och förstå samhället.
Samhällskunskap
– ett komplext ämne
Den
värld vi lever i är enorm och många gånger svår att förstå sig på. Här har samhällskunskap
ett viktigt uppdrag. Allt ifrån det lokala och globala till det individuella
och kollektiva tas upp till behandling. Det innebär att ämnet inte utgörs av
små lösryckta delar. Här är det istället en slags helhetsbild som eftersträvas.
Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att alla (politiska) beslut som tas i ett
samhälle får en konsekvens. Beslutet kan komma att påverka individer, grupper,
samhällen, stater, organisationer o.s.v. Det är alltså en hel del olika aktörer
som kan vara inblandade när en samhällsfråga skall förstås och diskuteras. En bild kan fungera som en hjälp till förståelse:
Ett beslut tas i EU. Eftersom Sverige är
medlem i EU kommer Sverige att påverkas, men beslutet kommer även att påverka enskilda individer och grupper. Beslutet kommer med stor sannolikhet även att få effekt utanför EU.
![]() |
Alla kan vara med och påverka och alla påverkas. |
Det går även att vända
på resonemanget:
Genom
att utgå ifrån den enskilda människan visar man att man som individ har möjlighet att påverka
beslut som tas på EU-nivå. Detta kan göras på olika sätt. Ett av de vanligaste
sätten är att använda sin rösträtt. Det finns dock en hel del andra möjligheter
att påverka. Det kan t.ex. vara namninsamlingar, demonstrationer, engagemang i organisationer
och liknande.
Kunskap om individens
möjlighet att påverka politiska beslut är en del av samhällskunskapsämnet som
är viktig. Grunden för det demokratiska samhället utgörs av enskilda individer
och deras möjligheter att påverka politiska beslut. Genom ytterligare modeller
kan man visa hur en stor del av världens delar hänger ihop och påverkar
varandra, men också hur komplex världen är.
Förklara och förstå en
samhällsfråga
För att skapa en
förståelse av samhället är det viktiga att kunna förklara och diskutera kring
orsaker och konsekvenser. Genom att göra det skapas en förståelse för hur (och
varför) samhället är uppbyggt och fungerar. Detta kan man göra genom att
använda sig av en modell. Då man väljer att använda sig av en sådan modell ges
en struktur av den samhällsfråga som man försöker förklara och förstå.
Genom att använda sig
av en analysmodell så som den ovan kan man skapa sig en bild av den
samhällsfråga som skall förklaras och förstås. Genom att byta ut ordet
”SAMHÄLLSFRÅGA” till, exempelvis, ”fattigdom” kan det som efterfrågas bli
lättare att förklara och förstå. Här kan man ställa frågor till sig själv: Vad
orsakar fattigdom? Vilka konsekvenser får fattigdom för samhället och dess
individer? Vilka åtgärder har vidtagits för att bekämpa fattigdom? Här kan även
förslag på åtgärder tas upp till diskussion. När en samhällsfråga skall
behandlas bör upplägget följa en tydlig struktur. Det är viktigt att först
redogöra för bakgrundsfakta för att samhällsfrågan skall bli begriplig. Utan
ett faktaunderlag blir det väldigt svårt att förklara och förstå det som
efterfrågas.
Diskutera en
samhällsfråga, vad innebär det?
En samhällsfråga skall
kunna diskuteras ur olika perspektiv. Det kan t.ex. handla om att diskutera
för- och nackdelar gällande åtgärder av samhällsfrågor. Här är det viktigt att
inte ta utgångspunkt i den personliga åsikten. För att kunna förklara och
förstå vad som händer i samhället är det ett måste att se det som efterfrågas i
ett större perspektiv än det personliga. Som elev bör man därför vidga sitt perspektiv
och undvika att använda sig av ”jag-formen” när en samhällsfråga skall
diskuteras. För att tydliggöra detta kan följande exempel användas. I en fråga
där eleven skall diskutera för- och nackdelar med statens monopol på
alkoholförsäljning ges följande svar: ”Jag tycker att vin och öl borde säljas i
vanliga butiker för då kan jag själv bestämma i vilken butik jag vill handla.
Det är mer praktiskt”. Det är en personlig åsikt som egentligen inte säger
något om det som efterfrågas. Frågan måste alltså diskuteras ur ett större
perspektiv än vad detta innebär rent personligt. T.ex. kan man diskutera vilka
effekter en ökad tillgång till alkohol kan tänkas få på folkhälsan. Ett sätt
att undvika att redogörelsen och diskussionen av en samhällsfråga ges en allt
för personlig karaktär är att använda sig av den modell som tas upp ovan.
Ett källkritiskt
tänkande
I samhällskunskap (och
i många andra ämnen) är det viktigt att vara källkritisk. Det innebär att man
noga tänker igenom vilka informationskällor som man använder sig av. Det är nödvändigt
att noga sätta sig in i vad ett källkritiskt tänkande innebär. Källor som
innehåller brister bör undvikas. Det är alltså viktigt att visa att man
behärskar ett källkritiskt tänkande så väl i teorin som i praktiken. Här bör
man vara uppmärksam så att man inte bara använder sig av källor som stödjer den
egna åsikten.
Förklara och förstå
Inom samhällskunskap
används ofta olika metoder och modeller för att förklara och förstå samhället. En
modell kan sägas vara en förenklad bild av verkligheten och en metod är det
arbetssätt som används för att undersöka olika slags samhällsfrågor.
Modeller:
En modell är alltså en
förenklad bild av verkligheten. Modeller används för att kunna göra samhället
mer lättförståeligt. Det kan t.ex. handla om att använda sig av olika slags
diagram för att visa på samband och utveckling. Med hjälp av diagram kan man
studera löneutveckling för män och kvinnor, arbetslöshet i förhållande till
utbildning, invandring o.s.v. Förutom diagram kan även andra modeller användas
för att förklara. Ett exempel på det kan vara så kallade välfärdsmodeller (här
brukar man tala om en konservativ, liberal och socialdemokratisk modell). De
modellerna ger alltså en förenklad bild av hur välfärden är uppbyggd och
fungerar i olika länder. Teorier är också modeller. En teori kan enkelt sägas
vara en förklaring. Inom forskning är det vanligt att man använder sig av olika
teoretiska modeller för att förklara samhällsfrågor.
Metoder:
När man studerar
samhällskunskap kan olika metoder användas för att samla in och bearbeta fakta.
Detta är vanligt när man skriver uppsatser. Oftast brukar man tala om
kvantitativ och kvalitativ metod, men det finns även andra metoder man kan
t.ex. använda en komparativ metod.
Kvantitativ metod:
Denna metod är inriktad mot något som är mätbart t.ex. någon form av statistik.
Med hjälp av den kvantitativa metoden kan man sammanställa material i olika
tabeller och diagram som gör fakta mer hanterbar. Här har inga tolkningar
gjorts utan det är bara en statistisk redovisning. Metoden är användbar då det
handlar om att göra data överskådligt. När man använder sig av denna metod är
det viktigt att sammanställningen resulterar i något som kan användas och
förstås. Det kan därför vara nödvändigt att diagram och tabeller ges en
förklarande text.
Kvalitativ metod: Då
den kvantitativa metoden inte ger utrymme för tolkningar kan den med fördel
kompletteras med det som kallas för en kvalitativ metod. Den kvalitativa
metoden syftar till att göra tolkningar för att skapa en förståelse och
förklaring till den samhällsfråga som undersöks. En tabell eller ett diagram
kanske måste kompletteras med en tolkning (en slags djupare analys) och då
använder man sig av en kvalitativ metod.
Komparativ metod: Här
handlar det om att göra jämförelser. Kanske är det så att man skall jämföra
brottsligheten under 2010-talet med brottsligheten under 1910-talet. Det blir
då tydligt om det har skett någon förändring över tid.
Bildkällor: Clip art.
Bildkällor: Clip art.