Hur skriver man en uppsats?


En uppsats kräver oftast mer arbete än kursens övriga uppgifter. Därför är det viktigt att komma igång med uppsatsen så fort som möjligt. Uppsatsens längd bör vara mellan 3 500 - 6 500 ord (7-12 sidor lång). Vanligast är att använda typsnittet Times New Roman, 12 punkter.

Nedan följer en beskrivning av hur man går till väga när man skriver en uppsats. Beskrivningen kan används för uppsatsskrivande i både historie- och samhällskunskapsämnet (även om den exempeluppsats som används har en historisk inriktning), men även som underlag när man skall granska en uppsats.

För att en uppsats skall godkännas så krävs det att den följer ett visst upplägg och innehåller ett visst mått av vetenskaplighet. Kravet på vetenskaplighet ökar allteftersom nivån på kursen ökar. I den beskrivnings som följer kommer exempel att ges på vad en uppsats bör innehålla, men även exempel på vad som inte bör förekomma kommer att ges. Använd denna mall som ett stöd för ditt uppsatsskrivande eller opponering. I mallen kommer genomgående konkreta exempel att ges för att underlätta förståelsen av uppsatsskrivandet och dess delar. Den uppsats som kommer att användas i exemplen handlar om våld och ärekränkningar i 1600-talets Uppsala.

Innan jag börjar skriva
Innan du kan komma igång med själva skrivandet är det en hel del att tänka på. Först och främst måste ett ämnesområde väljas. I stort sett vad som helst kan behandlas i en uppsats. Här är det dock viktigt att ämnesvalet har en tydlig koppling till det ämne som utgör grunden för uppsatsen.

Vad innehåller en uppsats?
En uppsats brukar vanligtvis vara indelad i en rad olika delar. Dessa bör vara:
  • Försättsblad
  • Innehållsförteckning
  • Inledning
  • Syfte och frågeställningar
  • Källpresentation
  • Metod
  • Fakta/Resultatdel
  • Slutsats/diskussion
  • Sammanfattning
  • Källförteckning
Nedan följer en mer ingående beskrivning av uppsatsens olika delar.

Försättsblad och innehållsförteckning
Försättsbladet innehåller titeln på uppsatsen samt författare.
Innehållsförteckningen innehåller rubriker och underrubriker. Det kan se ut på följande sätt:

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

1 INLEDNING                                                                                                    Sid 1
1.2 Syfte och frågeställningar                                                                              Sid 3
1.3 Källpresentation                                                                                             Sid 4
1.4 Metod                                                                                                             Sid 5

2 BAKGRUND                                                                                                   Sid 5
2.1 Uppsala stad under 1600-talet                                                                       Sid 6
2.2 Uppsala universitet                                                                                        Sid 6

3 KLASSIFICERING AV VÅLD OCH ÄREKRÄNKNINGAR                       Sid 8

4 VÅLD OCH ÄREKRÄNKNINGAR BLAND STUDENTER OCH ICKE-
STUDENTER                                                                                                     Sid 9

5 ORSAKER TILL VÅLDSHANDLINGAR OCH ÄREKRÄNKNINGAR   Sid 11
5.1 Kvinnomisshandel                                                                                        Sid 14
5.2 Dråp                                                                                                              Sid 15
5.3Ärekränkningar                                                                                              Sid 17

6 STRAFF                                                                                                           Sid 19
6.1 Straff, perioden 1624-1636                                                                            Sid 20
6.2 Straff, perioden 1688-1699                                                                            Sid 21

7 AVSLUTANDE DISKUSSION                                                                       Sid 25

8 SAMMANFATTNING                                                                                     Sid 26

9 KÄLL- OCH LITTERATURLISTA                                                                 Sid 28

Inledning
I inledningen ges en kort presentation av uppsatsämnet. Här kan även en motivering till ämnesvalet läggas in. Viktigt att tänka på är att ämnesvalet inte enbart skall handla om det personliga intresset. Det skall finnas en tydlig inriktning som visar på att arbetet är av undersökande karaktär.  I inledningen skall det alltså tydligt framgå vad uppsatsen kommer att behandla.

Syfte och frågeställningar
Detta är uppsatsens kärna. En uppsats handlar inte om att bara redogöra för fakta kring en företeelse. I en uppsats skall man undersöka och utreda en fråga noga. För att detta skall bli tydligt måste din uppsats utgå ifrån ett syfte. Syftet definierar vilket problem eller undersökningsområde som skall studeras. Här bestäms vilken ämnesavgränsning som gäller för uppsatsen. Syftet skall vara enkelt och tydligt utformat. Det skall även vara väl avgränsat. Detta är ett måste för att syftet skall kunna uppfyllas. Utifrån syftet ställs sedan ett antal frågor. Frågorna skall vara till hjälp för att förtydliga och för att göra det möjligt att uppfylla syftet. Syftet skall alltså innehålla ett visst mått av vetenskaplighet. Nedan följer ett exempel på hur ett syfte och frågeställningar kan vara utformade:
Denna uppsats skall behandla våld och ärekränkningshandlingar utifrån 1600-talets domstolsprotokoll vid Uppsala universitet. Syftet blir således att:

Skildra våld och ärekränkningar bland studenter i 1600-talets Uppsala och försöka klarlägga inom vilka kretsar detta ägde rum. Jag avser även att ge en bild av de straff som tillkom dessa handlingar. För att genomföra detta syfte har jag ställt följande frågor:

  • Vilka former av våld och ärekränkningar förekom och går det att urskilja någon påtaglig förändring mellan perioderna 1624-1636 och 1688-1699?
  • Förekom våld och ärekränkningar bara mellan studenter eller var det vanligt förekommande också mellan studenter och icke-studenter?
  • Vad låg bakom våld och ärekränkningshandlingarna?
  • Vilka var de vanligaste straffen för dess handlingar och hur kännbara var straffen för de dömda?
  • Kan straffen knytas an till studenternas sociala ursprung?

Syftet och frågeställningarna ovan är tydliga och konkreta och det råder därför ingen tvekan om vad uppsatsen kommer att behandla. Notera även att såväl syfte som frågeställningar innehåller undersökande delar. Syftet och frågeställningarna ger på så sätt uppsatsen en undersökande karaktär och det blir då inte bara en faktabeskrivning. Nedan följer ett exempel på ett syfte och frågeställningar som inte bör användas:

Jag tycker om att titta på CSI och liknande TV-serier där brott och brottsbekämpning skildras. Jag har därför valt att skriva min uppsats om brottslighet. Mitt syfte är att:
Redogöra för brottsligheten i Sverige och USA. Utifrån syftet har jag ställt några frågor:
  • Vilka begår brott?
  • Hur många brott begicks det?
  • Hur arbetar polisen i USA och Sverige?
  • Innehåller de TV-serier som visas på TV någon verklighet? Hur går det till i verkligheten?

Syftet och frågeställningarna ovan innehåller en mängd problem. För det första finns det ingen vetenskaplig förankring i ämnesvalet. Det utgår helt och hållet från författarens personliga intresse. Syftet är också allt för övergripande (skall författaren redogöra för brottsligheten i USA och Sverige förra året eller under 10-årsperiod?) Här hade författaren istället kunnat begränsa sig genom att välja en viss brottskategori som underlag för uppsatsen.  Då syftet är oklart blir det svårt att konstruera bra och tydliga frågor. Även frågorna behöver förtydligas och begränsas. Frågeställningen om TV-serier saknar dessutom all relevans till ämnet.

Källpresentation
När författaren har redogjort för sitt syfte och frågeställningar är det dags att redovisa vilket källmaterial som skall användas. I stort sett vad som helst kan användas som källmaterial. Uppsatsens syfte avgör det. Ett exempel får illustrera: Författaren till uppsatsen om Uppsalas brottslighet använder sig av domstolsprotokoll från 1600-talet. Det utgör källmaterialet till uppsatsen. Författaren presenterar sitt källmaterial utifrån de källkritiska kriterier som ligger till grund för bedömning av källmaterial. Här lyfts styrkor och svagheter fram med materialet. För läsaren skall det inte råda någon tvekan om varför författaren har valt detta källmaterial. Det skall finnas en tydlig koppling mellan uppsatsens syfte och val av källmaterial. Förutom källmaterialet kommer ett antal andra böcker, artiklar, internetsidor och liknande att behöva användas. Självklart skall författaren även här visa på ett källkritiskt tänkande.

Nedan följer ett exempel, utifrån det andra syftet, på en källpresentation som inte är godkänd:
Mitt källmaterial består av en polisman, artiklar som jag har hittat på internet, TV-serier, artiklar från Aftonbladet och tidningen King (jag vet att den inte är en faktatidning, men ändå. Sen är det bara en artikel som jag ska använda så då gör det inte så mycket) Jag har också hittat ett intressant forum där jag tror att jag kan hitta ganska bra information. Jag tror det är bra om jag använder mitt sunda förnuft som kontrollkälla när jag läser på forumet så att den fakta jag hittar verkligen stämmer och inte är påhittad. Blir jag osäker får jag kolla på wikipedia.

Denna källpresentation är självklart inte godkänd. Här finns inte något källkritiskt resone-mang eller motivering till varför författaren har valt just dessa ”källor”. Källkritik är A och O när man gör sitt val av material. Det är viktigt att tänka på att tveksamma informationskällor skall undvikas (här åsyftas sidor så som Wikipedia, forum och liknande). Om ett dåligt källmaterial används spelar det ingen roll hur bra ämnesbegränsning man har gjort eller att syftet är klart och tydligt. Uppsatsens vetenskaplighet faller då.

Metod
Med metod innebär vilket vetenskapligt arbetssätt som uppsatsförfattaren har valt. Metoden är alltså en hjälp för att strukturera upp arbetet och för att ge det ett mått av vetenskaplighet. Metoden bör stämma väl överens med syftet och det källmaterial som ligger till grund för uppsatsen. Beroende på vilket syfte uppsatsen har finns olika metoder att använda sig av:

Kvantitativ metod: Denna metod är inriktad mot något som är mätbart t.ex. någon form av statistik. Med hjälp av den kvantitativa metoden kan författaren sammanställa sitt material i olika tabeller och diagram som gör fakta mer hanterbar. Genom att göra det blir det insamlade materialet lättöverskådligt. Författaren har då kategoriserat sitt material. Här följer ett exempel på det ur uppsatsen om Uppsala på 1600-talet:

Våld och ärekränkningar bland Uppsalastudenter 1624-1636 och 1688-1699

Fall och år                                     1624-1636                                      1688-1699         Totalt


Fäktning, knivslagsmål                  6                                                        8                         14
Slag                                                17                                                     13                        30
Gruppslagsmål                               13                                                     11                        24
Våld med tillhygge                        13                                                     4                           17
Kvinnomisshandel                         8                                                        1                           9
Hårluggar                                       1                                                        -                            1
Dråp                                               1                                                        4                           5
Knuffar                                          -                                                         2                           2
Ärekränkningar                              1                                                        5                           6
___________________________________________________________________________

Summa:                                          60                                                     48                        108

Denna metod är alltså inriktad på något som är mätbart. Här har inga tolkningar gjorts utan det är bara en statistisk redovisning. Metoden är användbar då det handlar om att göra data överskådligt. När man använder sig av denna metod är det viktigt att sammanställningen resulterar i något som kan användas och förstås av såväl uppsatsförfattare som läsare. För att en tabell eller ett diagram skall bli förståeligt så bör den kombineras med förklarande text. I tabellen ovan kan det t.ex. behöva en förklaring gällande brottskategorierna.

Kvalitativ metod: Då den kvantitativa metoden inte ger utrymmer för tolkningar kan den med fördel kompletteras med det som kallas för en kvalitativ metod. Den kvalitativa metoden syftar till att göra tolkningar för att skapa en förståelse och förklaring till det historiska skeende eller samhällsfenomen som undersöks. Tabellen ovan kan utgöra ett underlag för en kvalitativ tolkning. Här kan man säga att man går in mer på djupet bakom siffrorna. Självklart behövs fakta för att kunna använda sig av en kvalitativ metod.

Komparativ metod: Ofta så handlar historiska framställningar om jämförelser mellan olika tidsperioder Det kan även handla om att man gör jämförelser mellan hur olika författare väljer att skildra historiska händelser. I sådana fall så görs en komparativ studie eller analys. Det blir då tydligt om det har skett någon förändring över tid, eller om författarna har olika syn på de händelser de beskriver. Om brottslighet studeras så kan man med fördel jämföra det över tid.

Ovan har nämnts tre olika metoder, men självklart kan man även använda sig av andra.

När det gäller metoder så är det vanligt att flera olika metoder kombineras i en uppsats. I samband med att författaren presenterar sin metod bör det därför tydligt framgå varför just den eller dessa metoder har valts. Metoddiskussionen skall ha sin grund i uppsatsens syfte och källmaterial. Författaren skall alltså tydligt kunna motivera val av metod. I denna del bör det även ingå ett resonemang huruvida vald metod innehåller några begränsningar. Författaren visar alltså på både för- och nackdelar med vald metod.

Nedan ges ett exempel på hur en metod inte bör vara utformad:
I min uppsats om brottslighet i USA och Sverige så kommer jag att titta på diverse TV-serier sen kommer jag att sammanställa informationen. Jag kommer också att fråga relevanta personer efter viktigt information som jag kan använda mig av. Efter det så kommer jag att läsa i tidningar om olika brott. Jag känner också en polis som jag kan fråga om jag vill veta hur många brott som begicks i Sverige förra året. Jag vet inte riktigt hur jag ska få info om brotten i USA men jag hade tänkt fråga på biblioteket. Och sen blir det internet. Där tänker jag använda google och wikipedia.

Denna metodbeskrivning är inte vetenskaplig. Författaren har inte förklarat vilken metod som har använts. Det är viktigt att metoden har en vetenskaplig förankring.

Fakta/Resultatdel
Nu är det dags att presentera de fakta och resultat som man har kommit fram till. Denna del är en presentation av de data som författaren har sammanställt. I den här delen är det viktigt att det finns en tydlig struktur på den information som presenteras och redovisas. Detta kan med fördel göras med hjälp av rubriker och underrubriker (se Uppsalauppsatsens innehållsförteckning för exempel). Tänk på att all fakta inte kommer att rymmas under den här delen. Bara de fakta som har en tydlig koppling till uppsatsens syfte och frågeställningar skall behandlas. Den eller de metoder som har valts styr över hur fakta redovisas. Det bör finnas en tydlig röd tråd i presentationen. Tänk också på att det kan behövas en viss bakgrundsbeskrivning innan fakta börjar presenteras. I exempeluppsatsen väljer författaren att först beskriva Uppsala under 1600-talet och Uppsala universitet. Detta görs för att skapa en tydligare bild av det som uppsatsen kommer att behandla.

Slutsats/Diskussion
När alla fakta är sammanställd och ett resultat har blivit tydligt är det dags för ett avsnitt som brukar kallas för slutsats eller diskussion. Denna del är en analys och diskussionsdel. Här utvärderas och diskuteras det som har sammanställts i avsnittet ovan. Här drar författaren slutsatser utifrån det material som har presenterats. I den här delen finns det alltså ett visst utrymme för egna tankar och slutsatser. Det är dock viktigt att påpeka att de slutsatser som dras inte skall vara vilda spekulationer utan det skall finnas ett tydligt faktastöd i diskussionen och analysen. Även här skall det finnas en tydlig återkoppling till syfte och frågeställningar. Personliga åsikter bör undvikas. Tänk på att bibehålla ett visst mått av vetenskaplighet även i denna del. Tolkningar kan dock göras, men de måste ha en tydlig koppling till vad som tidigare har presenterats.

Sammanfattning
Sammanfattningen är uppsatsens sista del. Enkelt uttryckt är det uppsatsen i miniatyr. Här görs en kort sammanfattning av syfte och resultat. Inga nya fakta får förekomma i sammanfattningen.

Källförteckning
I den sista delen av uppsatsen skall allt material som har använts till uppsatsen uppges. Först redovisas källorna och därefter ytterligare material. Olika material redovisas för sig. Se exempel:
  • Florén, Anders och Ågren, Henrik, Historiska undersökningar. Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt, Studentlitteratur, 2006.
När böcker (bearbetningar) skall redovisas görs det enligt ovan. Författare, titel, förlag och utgivningsår anges.
Internetadresser redovisas enligt följande:
http://www.bra.se/ 2011-07-13.
Den exakta internetadressen skall alltid anges följt av det datum då informationen inhämtades. Har jag använt mig av Brottsförebyggande rådets information om brottslighet måste den adressen uppges. Det ser då ut på följande sätt i källförteckningen:
Här visas det tydligt varifrån informationen är hämtad.

Det material som har använts redovisas var för sig och i bokstavsordning. Källförteckningen skall vara exakt så att det inte råder några tvivel om varifrån information till uppsatsen har inhämtats.

Övrigt

Källhänvisning, citat och plagiat

I en uppsats är det mycket viktigt att ange de källor som har använts. Den som läser uppsatsen skall enkelt kunna se varifrån informationen är hämtad. Detta är något som borgar för att uppsatsen håller ett mått av vetenskaplighet. Källhänvisningar skall göras löpande i uppsatsen. Källhänvisningen sätts sist i den mening eller stycke som den hänvisar till. Här följer ett exempel på en källhänvisning:
Uppsala universitet grundades hösten 1477 av ärkebiskop Jacob Ulvsson. Till en början var det vanligt att en biskop eller ärkebiskop utsågs till universitetskansler. Således utsågs Ulvsson till Uppsala universitets första kansler. Kanslern hade ansvaret för universitetets fungerande både vad det gällde lärare och studenter. Det var också kanslern som utdelade de akademiska graderna.[1]

I exemplet används ett system där källhänvisningen (fotnoten) hamnar längst ned på sidan. Används samma källa flera gånger räcker det med att, nästa gång, ange författarens efter-namn. Vid den första källhänvisningen skall den dock anges enligt nedan. Källhänvisningar kan också göras genom att infoga hänvisningen direkt i texten inom parentes (Lindroth, Sten, Uppsala universitet 1477-1977, Almqvist & Wiksell, 1976, sid 11ff.). Vilken metod som används bestäms av författaren. Huvudsaken är att samma metod används genom hela uppsatsen.

Det är tillåtet att citera andra författare, men när detta görs så skall meningen markeras med citattecken och en källhänvisning. Citat bör användas med en viss försiktighet i en uppsats. Citeras det väldigt mycket blir det svårare att bedöma författarens kunskaper eftersom andras ord används framför ens egna.  Om författaren skriver av direkt från en bok eller hemsida utan att citera och referera så räknas detta som ett försök till fusk. Att kopiera andras texter och presentera dessa som sina egna räknas som plagiat. Uppsatser med plagierade delar får automatiskt betyget icke godkänd. Det räcker alltså inte med att ändra lite i existerande meningar genom att ta bort eller byta plats på ett par ord utan allt måste vara skrivet helt självständigt.

















[1] Lindroth, Sten, Uppsala universitet 1477-1977, Almqvist & Wiksell, 1976, sid 11ff.

Inga kommentarer: