Syfte:
Syftet med denna sida
är att möjliggöra för elever att skaffa sig kunskaper om uppsats-skrivande på
gymnasienivå. Ytterligare ett syfte är att ge eleverna nödvändiga verktyg för
att kunna komma igång med uppsatsarbete. Eleverna skall också via
kommentarsfält kunna få svar på frågor och feedback under processen med
uppsatsskrivandet.
Mål:
Målet med sidan är att
på längre sikt öka elevernas färdigheter och kunskaper gällande arbete med
uppsatser. Efter användandet av sidans information och kommentarer skall det
vara möjligt att se en viss progression i uppsatsarbetet. Ett långsiktigare mål
är att skapa förutsättningar för ett fortsatt uppsatsskrivande på, till
exempel, universitetsnivå.
Målgrupp:
Sidan vänder sig i
första hand till elever på gymnasiet och då främst de som läser någon av
kurserna Samhällskunskap 2, 3 eller Historia 2a, 2b, 3. Sidan kan dock även
användas som stöd för lärare.
Tidsplan:
Tidsplanen för
projektet ser ut som följer:
- Vecka 1 - Läs "Introduktion till samhällskunskap" och "Hur skriver man en uppsats". Välj sedan ämne. Titta gärna på de förslag som ges under "Ämnesval". Skicka sedan in ditt ämnesval till din lärare. Ämnesvalet ska godkännas innan du kan börja med din uppsats.
- Vecka 2 - Formulera ett syfte och frågeställningar och skicka in till din lärare. Du kommer sedan att få kommentarer och förslag till förbättringar av ditt syfte och dina frågor. Beskriv också vilket slags källmaterial du kommer att använda dig av. Även här kommer du att få hjälp av din lärare om det behövs.
- Vecka 3 - Börja läsa in dig på ämnet samt samla in den information som du behöver.
- Vecka 4 - Sätt igång med själva skrivprocessen. Skicka in ett utkast av uppsatsen till din lärare. Du kommer sedan att få feedback och förslag om hur du går vidare med ditt skrivande.
- Vecka 5 - Skriv klart och lämna in uppsatsen.
- Vecka 6 - Opponering. Läs "Uppsatsopponering" och utgå ifrån det när du ska vara opponent, men också när du ska försvara din egen uppsats.
Storyboard
Allmänt:
Typsnitt:
Times New Roman.
Brödtext:
Stl 12.
Rubriker:
Stl 14.
Mall:
Simple.
Yttrebakgrundsfärg:
#292929
Huvudbakgrundsfärg:
#333333
Rubrikbakgrund:
transparent
Färg på
länkar: #dd7700
Färg på
bloggrubrik: #ffffff
Storlek
bloggrubrik: 60 px.
Bloggbeskrivningsfärg:
#aaaaaa
Textfärg: #cccccc
Bredd: Hela bloggen 860 px, höger
sidofält 260 px
Epost och namn på webbansvarig.
Alla länkar öppnas i nya fönster.
1:1 Startsida
Rubrik: Att skriva uppsats i
samhällskunskap.
Info: Denna sida
handlar om hur man går till väga för att skriva en uppsats och vad man bör
tänka på. På startsidan kommer det att ges tips på internetsidor och olika
slags ämnesområden.
2:1
Hem (se ovan)
2:2
Rubrik: Arbetsgång.
Info: Redogörelse av
projektets arbetsgång. Arbetsgången presenteras veckovis 1-6.
Länkar: Introduktion
till samhällskunskap Hur skriver man
en uppsats Ämnesval
under vecka 1. Uppsatsopponering
under vecka 6.
2:3
Rubrik: Introduktion till
samhällskunskap.
Info: En presentation av
samhällskunskapsämnet.
Bilder: jordglob.jpg, EU.jpg,
flöde.jpg.
2:4
Rubrik: Hur skriver man en uppsats?
Info: Redogörelse för hur man går
till väga för att skriva en uppsats.
Länkar: http://www.bra.se/#&panel1-1
2:5
Rubrik: Källor.
Info: Redogörelse om olika slags
källor, källhänvisningar och källkritik.
Länkar: http://www.mimersbrunn.se/
2:6
Rubrik: Ämnesval.
Info: Vad man bör tänka på vid val
av ämne. Förslag på ämnesområden.
2:7
Rubrik: Uppsatsopponering.
Info: Redogörelse för hur en
uppsatsopponering går till.
2:8
Info: Se ovan.
Flödesschema
Flödesschemat beskriver hur de olika
sidorna är länkade till varandra. I schemat framgår också vilka externa
adresser sidorna länkar till.
Webbtjänst
Blogger är en webbtjänst där man
väldigt enkelt och snabbt kan starta sin egen blogg. Blogger startade 1999 och det
är kostnadsfritt att starta en blogg. Verktyget innehåller en rad förutbestämda
mallar vilket gör det enkelt att skapa en blogg. Det finns dock möjlighet att
på ett mer självständigt sätt styra över layouten genom att, till exempel ändra
på färger i den förvalda mallen. Bloggen byggs sedan upp med hjälp av webbsidor
vilka redigeras och ges innehåll med hjälp av en editor. Editorn kan liknas vid
ett ordbehandlingsprogram dock med väldigt begränsade möjligheter. Det finns
även möjlighet att lägga till kommentarsfält vilket medför att läsare av
bloggen kan tycka till om det som skrivs.